Thursday, July 15, 2010

liaison officer

My dear blog..

Its been three weeks i started my life at unimas for this new semester..... 1st week was attending kursus induksi liaison oficer (L.O).. second week was becoming liaison officer for minggu aluan pelajar (M.A.P).. third week (this week) .. i am arranging a lots of things for preparation for orientation for biotech 1st year.. i was very2 busy ....


 

It is just that..... becoming a liaison officer (L.O) for minggu aluan pelajar (M.A.P) had opened up my mind.. it changed me.. i am not a new person.. but.. it improved me.. aku jadi semakin matang dalam semua perkara.. terutama sekali dalam pengurusan mana2 aktiviti, aku jadi semakin faham tentang tatacara yang betul .. aku semakin memahami bagaimana bekerja dengan penuh semangat & bersungguh-sungguh.. aku rasa.. menjadi liaison officer telah manganjak paradigma aku.. aku menjadi semakin rasional dalam setiap tindakan.. terlalu banyak yang aku belajar dari menjadi liaison officer.. tak tau la macam mana nak cakap kat sini.... aku sendiri pun tak tau macam mana nak explain dalam hati sendiri... i am very thankful.... pengalaman menjadi liaison officer adalah satu pengalaman yang amat bermakna..terlalu bermakna bcos, within just 2 weeks, tugas ni mengajar aku seribu satu pengalaman.......


 

Aku jadi unit F&B ... unit food & baverages .. best................. dapat handle makanan .. minuman .. walaupun unit kami adalah antara unit yang akan busy dari start hari pendaftaran sampai habis minggu M.A.P, tapi aku ok je... sebab tujuan aku mintak jadi liaison officer pun sebab aku nak berbakti ngan unimas... so walaupun dapat kerja yang agak berat.... ye la... kami unit F&B perlu serve makanan 6 kali sehari....... kerja dari hari sabtu sampai jumaat... bangun awal sebab tunggu makanan sampai kol 5.30 pagi sebab budak2 makan sarapan 6.30 pagi..... then, budak2 bukannya 10 - 20 orang .... 400 orang... ini lah kerja2 F&B yang beberapa orang anggap kami dudok2 tepi makanan sambil tunggu orang ambik je.. dalam 6 kali sehari tu, mostly kami macam tak sempat nak rehat... belum habis settle kan makanan b4 that, yang baru pulak akan sampai........ ini lah kerja2 F&B yang kami buat...... bagi aku.... best! x payah nak dudok goyang kaki tercari2 kerja yang patut dibuat....... ada sesetengah orang cakap .. jadi unit F&B tak famous... untuk apa famous? i admit.... time aku kerja2 dalam unit F&B.. memang dapat feeling yang tak famous..... tapi.. aku tak kesah..... sebab, yang penting, aku dapat berbakti kat unimas............ tolong handle makanan L.O & budak2 selama seminggu..... tu lagi best............ walau pun sebenarnya dalam unit kami ada beberapa konflik...sekarang aku dah lupakan.......... biarla konflik tu berakhir time tu je....

time pendaftaran student .. kami unit f&B tolong sambut pelajar2 baru... best... kami sambut budak2 tu datang .. kami bawak ke tampat menunggu untuk mendaftar... then, kami tunjukkan bilik untuk diorang... best nya pengalaman tu... sebab aku tau... aku 1st time sampai dulu pun a bit lost... jadi.. aku tolong budak2 yang baru sampai.... borak2 dengan diorang... borak2 dengan famili diorang .. best dapat tolong orang... kalo budak2 tu tak cukup tangan, baru kami tolong angkat beg... sebab kami bukan tukang angkat barang... hahahaaa.... ada sekali hari ahad tu, ada sepasang parents mendatangi kitorang (sepasang??? ntah la) .. lelaki tu tiba cakap... tadi tu siapa ..? ( sebenarnya,,, TNC unimas datang melawat kolej kediaman kitorang sebelum tu ).... kami jawab la... TNC unimas...... timbalan naib chanselor.... lelaki tu pun cakap lagi.... oo.. kira macam orang paling top d unimas la.... then, kami pun mengangguk.... tiba2 dia cakap... tadi sy komplain pasal korang.... kami pun terkejut beruk... HAHHH!!?? .. lelaki tu ulang balik.. tadi saya komplain pasal korang.... kami pun tertanya2.... then.. dia cakap... saya komplain kat dia, saya cakap korang buat kerja dengan bagus sekali..... kami pun lega.......... lelaki tu pun sambung... benda2 yang baik macam ni, tnc korang patut tahu..... kami pun tersenyum lebar........ betapa keikhlasan kami bekerja untuk menolong budak2 baru yang masuk unimas mendapat pujian......... ^^

time jadi L.O.... aku dapat kenal banyak orang baru yang selama ni hidup di unimas tapi tak pernah cakap & tak pernah kenal.......... dan.... time jadi L.O ni la aku dpt membaca perangai beberapa orang walaupun aku tak kenal mereka sebelom ni..... (chehhh!! macam bomoh pulak!) ..... anyway...... banyak sangat yang aku belajar dar menjadi L.O ni.........

habis je minggu M.A.P .... aku terus busy handle untuk orientasi junior kos aku pulak... ni orientasi khas untuk kos kami je...... orientasi tu start jumaat ni... jadi..... everything nak kena settle hari khamis....... aku dilantik oleh pengarah projek sebagai ketua fasilitator...... aku kena ator semua ... tugas2.... aktiviti....... tapi... aku langsung tak kisah diberi tanggung jawap tu semua.... sebab, pengalaman M.A.P masih segar dalam otak aku..... aku apply semua... walau pun aku terpaksa bergegas sana sini.... pikir hal itu... pikir hal ini... tapi... aku dah terbiasa sebok time M.A.P... so..... aku tak kesah pun uruskan benda.. ni... walaupun sebok uruskan orientasi untuk junior yang kami sayangi... (wuuuw..... jiwang ! ahahhahaaha) .... kami sekawan sempat enjoy kat luar.... ahahaha...... kawan2 aku yang sama unit F&B dulu pun sempat ajak aku keluar tengok wayang.............. haha! best..... banyak benda yang terjadi minggu ni... dalam minggu ni jugak aku dilantik jadi bendahari untuk persatuan fakulti.. persatuan sains dan teknologi (persaintek).. aku maybe dapat kreta next week... semalam dah tengok kreta tu.... nampak ok.... harap2 aku dapat blajar dengan lebih rajin time dah ada kreta nanti,,,, kreta tu ... bukan untuk enjoy... untuk memudahkan pergerakan aku study kat unimas....

aku nak crita detail lagi pasal minggu M.A.P aku.... tapi............. malas nak taip......

last but not least............... i am gonna miss my L.O friends............. nice to meet all of you guys... nice to work with all of you guys.......

1 comment:

  1. good luck sein!! lama tak comment sbb line tak bagus kan... hehe. harap2 sein dpt happy2 slalu & jgn stress2... pasal smlm, jgn fikir negatif lak.. sy cuma terkejut sein masih sanggup sms froward msg mcm tu kat dia.. tahniah!!! =)

    ReplyDelete