Thursday, July 29, 2010

Orientasi yang orang anggap berjaya >> kisah di sebalik nya << dari perspective aku

Wahai blog kesayangan ku .. aku nk luah sikit pasal orientasi kos aku yang aku handle 2 minggu yang lepas... program ni 16 , 17 , 18 julai yang lepas... ini adalah program meng'orientasi' junior 1st year kos kami.... aku dilantik jadi ketua fasilitator .. aku dilantik oleh pengarah projek dan penolong pengarah projek .. Alhamdulillah .. aku lega sikit dengar komen semua orang cakap program ni berjalan lancar.. ada yang cakap program ni best.. ada yang cakap program ni jadi kenangan manis.. lega dengar diorg komen macam tu..... tapi... aku kurang selesa apabila terkenang semula bahagian di mana ada beberapa orang yang agak bengang dengan aku..... aku mungkin terlalu emosional ketika bertugas... aku mungkin nampak terlalu serius sampai aku yang nampak kurang enjoy time tu.. di sebalik semua tu... orang lain tak tahu...... aku pegang jawatan ketua fasilitator.. maksudnya, semua unit aku yang jadi kepala.... mana2 unit yang bermasalah akan secara automatik akan terkena dengan aku.... jadi .. aku jadi lebih serius berbanding orang lain yang hanya pegang satu unit yang tak perlu nak di risau sangat.. aku tak la mengarah sangat sebab = aku paham perasaan = apabila tengok ketua yang pandai nak mengarah tapi tak paham orang yang di pimpin ..


 

Sebenarnya .. aku dengan penolong ketua fasilitator adalah orang yang bekerja keras memerah otak supaya semua benda jadi sempurna, lastly, program ni berjalan lancar... kami memerah otak memikirkan setiap perkara .. kami berbincang tentang perkara sebelum start orientasi sampai habis orientasi .. kami memerah otak tentang detail dari peserta sampai lah ke fasilitator sendiri.. kami pening2 pikir tentang setiap aktiviti yang akan dilakukan.. kami bersama2 membuat secara detail semua perkara .. aku sanggup berjalan dari kolej kediaman aku ke kolej kediaman sebelah tak kira masa , just untuk memastikan semua nya nampak berjalan lancar.. kami bincang tentang perkara yang akan dibincang dalam meeting.... kami bincang semua....... malahan, maybe ada ¼ perkara tentang program ni pengarah projek & penolong nya tak tahu, hanya aku dan penolong ketua fasi yang tahu.. kami bukan rahsiakan, tetapi, benda maybe orang tak nampak tapi kami yang nampak dan benda tu adalah elemen penting untuk program ni... kami lah yang men'detail'kan everything sampai semua nampak organize.. waktu meeting.... aku tak nak inform tentang kesusahan, kesungguhan yang aku buat just untuk menjayakan orientasi ni... aku tak nak ambik simpati orang sampai orang pun kesian kat aku then orang pun suka aku.... aku lebih suka orang suka kat aku just the way i are... i dun need simpati.. i dun need pujian dari orang.. tapi... apa yang terjadi.... aku nampak jahat ketika program ni.. aku just nak pastikan semua berjalan lancar.. sebab kalau benda tak berjalan lancar, aku yang susah... aku yang jadi ketua fasi... aku yang akan kena blame... yang aku kesian, penolong aku nampak sangat di 'over shadow' .. pada hal.... tanpa penolong aku, aku tak dapat nak decide, nk pikir sorang2 bnda2 ni semua.... kalau lah orang2 yang tak puas hati tu boleh tengok bagaimana aku dan penolong aku memerah otak selama seminggu sebelum program ini bermula, mereka mungkan akan paham....

Satu lagi perkara yang buat aku tak selesa, ada beberapa orang yang terfikir tentang perkara yang penting yang perlu dibuat time orientasi ni, tapi, diorang tak inform pun kat aku dengan penolong aku.. kami yang detailkan semua perkara,,, jadi.. kalau ada apa2, kam patut tahu.. ni... terus pergi ke pengarah projek.. memang la pengarah projek yang pegang kuasa paling besar.. masalahnya, benda2 detail tentang tugas, tentang barang, tentang masa, dan semua perkara, aku dan penolong lebih paham... dan kami patut di inform at least... aku sangat tak selesa apabila tiba2 ada benda yang aku tak tahu, tapi.. diorang start buat benda tu...

Aku tak kesah orang tak tahu kesusahan aku... bagi aku.... orang suka .. orang tak suka... tak penting... manusia memang ada macam2.. nampak kita bagus sikit, terus la suka... nampak kita ada masalah sikit, terus lari .. bagi aku.. pengalaman menguruskan sesuatu perkara lebih penting dari perasaan diorg terhadap aku....

Mungkin ada yang tahu keadaan time orientasi ada terbaca post aku kali ni..... dan mungkin ada pembaca akan tak setuju dengan apa yang aku taip kat sini... tapi... ketahui lah.. ini hanyalah luahan aku.. kalau tak suka, maaf banyak2......


 

Time postmortem yang terakhir hari tu pun aku dah mintak maaf kat semua.... jadi .. aku taip dalam blog ni just luahan aku dengan blog kesayangan aku sahaja.......... bukan untuk sakit kan hati sesiapa sahaja......


 

Tu saja untuk kali ni.... last of all..... biar la orang nak pikir apa pun... yang penting... pengalaman .. pandangan orang boleh berubah-ubah.. tapi... pengalaman susah nak dapat ....


 


 

2 comments:

  1. I'm 100% sure that you have done ur best in handling rakan rakan sebaya saya XD.
    ah anyway, yang emo tu, ohoho. didnt realize that but i am one of the fasi yang lambat pergi surau becoz saya bangun lambat =_= ahai, my fault my fault.

    big thanks to sein and ain, later nanti offer job lagi kat saya yeh AKAKAKA *gurauuuu XD

    p/s: it's okey to see things differently, as we are human XD. thanks you for making such a memorable orientation, ever (=w=)v

    ReplyDelete
  2. welcome aimi .... ini just luahan... yang lepas biar lepas... tp .... kalau sesuatu program tu berjalan lancar, maksudnya .. berbaloi la semua hasil kerja kita semua...... hu hu hu

    ReplyDelete